Organiseren van netwerkorganisaties

We zijn een tijd geleden begonnen met iets moois met Vitaal Breda; “Samenwerken aan een gezonde en vitale stad”, een samenwerkingsverband en netwerk van zelfstandige professionals, ondernemers en andere organisaties, welke van Breda de vitaalste stad van Nederland willen maken. Mooie ambitie en er zijn veel partijen, die zich willen aansluiten, maar hoe organiseer je dit en houdt je rekening met je eigen waarden en normen en die van partijen, die mee willen participeren? Toch moeilijker dan ik dacht. Ik roep zelf altijd wel dat je moet innoveren en dingen anders moet organiseren, maar daar komt meer bij kijken. Momenteel zitten we middenin een transitie hoe we dit voor elkaar gaan boxen binnen Vitaal Breda. Het bouwen van een netwerkorganisatie is niet zo moeilijk, maar hoe ga je het besturen is best lastig ben ik achter gekomen.

Gemeenschappelijk doel

Het gemeenschappelijke doel moet duidelijk en liefst ook inspirerend zijn. Een boodschap die in simpele taal duidelijk te vatten is. Liefst een boodschap waar niemand omheen kan! En die gemakkelijk in het directe persoonlijke contact uit te dragen is. Wat is het verhaal waarmee men energie mobiliseert: het wenkend perspectief, de stip op de horizon. Kort en krachtig op een manier dat iedereen in de betrokken organisaties de uitdaging snapt.

Innovatief Organiseren

is een verzamelbegrip voor de concepten en ervaringen met het doel om werk op een vernieuwende manier in te richten. Het gaat hierbij om initiatieven die enerzijds de resultaten, productiviteit en geleverde kwaliteit verbeteren en anderzijds bijdragen aan de motivatie en voorzien in de behoeften van deelnemende organisaties. Recent heeft het streven naar wendbaarheid, resultaatgerichtheid ‘de menselijke maat’ en ‘sturen op verantwoordelijkheid’ de netwerkorganisatie een nieuwe impuls gegeven. Organisaties worden steeds vaker clusters van eenheden met een eigen verantwoordelijkheid voor product en klant: ‘Klein binnen groot’ en ‘Een team van teams’ Tegelijk is er de ontwikkeling dat de samenwerking tussen organisaties belangrijker wordt. De concurrentiekracht van organisaties wordt steeds afhankelijker van hechte partnerrelaties. Soms in de vorm van tijdelijke allianties, vaak ook als langdurige samenwerkingsverbanden.

KENMERKEN van een Netwerkorganisatie

Gemeenschappelijk kenmerk is het zoeken naar een goede balans tussen zelfstandigheid en gemeenschappelijk belang. Een balans die op veel manieren tot uiting komt: vrijheid vs gebondenheid, ondernemerschap vs gezamenlijke kracht, autonomie en interdependentie, sturing en zelforganisatie.

Belangen van de partners of eenheden blijken soms een obstakel voor samenwerking. Toch evolueren steeds meer organisaties naar een netwerk ontwerp. Als het ontwerp goed in elkaar steekt en als de besturing recht doet aan de balans tussen zelfstandigheid en gemeenschappelijk belang dan blijken de voordelen het doorgaans te winnen, Een belangrijk voordeel is de toename van motivatie, verantwoordelijkheid, ondernemerschap en wendbaarheid bij de onderdelen. Een ander voordeel is dat de gezamenlijke kracht het mogelijk maakt om doelen te realiseren die voor afzonderlijke eenheden niet haalbaar zijn.

“Keep it simpel” zei laatst iemand tegen mij en maak het dus niet te complex. Maar ja, hoe houd je de boel transparant en resultaatgericht? Wanneer je samen stuurt op organisatiedoelen en resultaten. Voor Vitaal Breda betekent dit heel gericht benoemen van onze doelen richting het bedrijfsleven en inwoners en concreet hier de acties aanhangen en gaan we het ook gewoon doen! Vervolgens gaan we op basis van regelmatige rapportages, de resultaten bijhouden en hier verder op sturen.

Kortom: We zijn druk bezig om het simpel te houden, maar wel dat we gezamenlijke kern waarden formuleren zoals; vertrouwen uitspreken, kwaliteit leveren, als team of teams willen opereren, vernieuwend willen zijn, verantwoordelijkheid willen nemen en elkaar als mens en organisatie respecteren.

Op naar een vitaal en gezond Breda en Nederland!